Zie deze pagina Klik hier om meer te weten te komen
Waarom niet hier checken pillen-zonder-voorschrift.com
Home » Artikelen » Brandbrief leraren: meer tijd en autonomie nodig

Brandbrief leraren: meer tijd en autonomie nodig

Meer tijd en autonomie. Dat zijn twee zaken die nu aangepakt moeten worden. Dit schrijven 22 leraren in een brandbrief in het kader van de verdiepingsfase van Onderwijs2032. Ruim 1500 collega’s schaarden zich al achter hen. Ze geven aan dat ze concrete en praktische oplossingen missen in het eindrapport van Schnabel.

Eerst moeten de randvoorwaarden op orde gemaakt worden. “Het gevaar is anders groot dat een nieuw curriculum wordt ontwikkeld door enkele oncontroleerbare instituten (bijvoorbeeld SLO en Cito) en niet door degenen die het curriculum uiteindelijk moeten uitvoeren, namelijk de leraren zelf.”

Het belangrijkste dat nu aangepakt moet worden is: meer tijd en autonomie. “Wij willen dat de politiek nu even rust inlast en concrete maatregelen neemt die de beroepsgroep de tijd geeft te gaan werken aan vernieuwing”. Op gebied van autonomie constateren de briefopstellers dat er een (te) grote bestuurslaag is in het onderwijs, die het onderwijs overstelpt met (opgelegde) bestuurlijke onderwijsvisies. “Ze zeggen ons niet alleen wat we moeten doen, maar vooral ook hoe”, luidt de kritiek. “Geef de beroepsgroep van docenten de professionele ruimte.”

Leraren die deze oproep onderschrijven, kunnen een adhesieverklaring insturen. Alle bijdragen worden aangeboden aan de staatssecretaris van Onderwijs. 

Downloads en links
Gepubliceerd op: 23 september 2016

Thema's

Doelgroep(en)

Primair onderwijs, Voortgezet onderwijs

 

Deel dit artikel

Zicht op pensioen (Herziene versie januari 2017)