Home » Artikelen » 11 april: tweede Nationale Buitenlesdag

11 april: tweede Nationale Buitenlesdag

Jantje Beton en Instituut voor natuureducatie en duurzaamheid (IVN) organiseren voor het tweede jaar de Nationale Buitenlesdag. Leerkrachten hebben zich hier massaal voor aangemeld: leerlingen van meer dan 1.500 scholen door het hele land krijgen op deze dag buiten les. Buitenlessen bieden kansen voor uitdagend onderwijs en zijn goed voor de ontwikkeling van het kind. Leerkrachten willen dan ook veel vaker buiten les geven.

Kinderen brengen ongeveer 40 procent van de tijd dat ze wakker zijn door op school. Veelal binnen, in het klaslokaal. De Nationale Buitenlesdag stimuleert leerkrachten om naar buiten te gaan. Niet alleen om buiten te spelen, maar juist ook om buiten te leren. Buitenlessen hebben als doel om leren te bevorderen, beweging en samenwerken te stimuleren en de motivatie en het welzijn van kinderen te vergroten.

Leerkrachten willen meer buitenles
Leerkrachten willen vaker met hun leerlingen naar buiten, maar hebben daar de ruimte en materialen niet voor. Dat blijkt uit onderzoek van Joyce Weeland, onderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam. Ze geven nu 0,5 procent van hun lessen buiten en 99,5 procent binnen. Dat terwijl zij verwachten dat buitenlessen een positief effect hebben op de leerprestaties van leerlingen. Door regelmatig reguliere lesstof in de buitenlucht aan te bieden, ontdekken, onderzoeken en leren kinderen spelenderwijs en met veel meer plezier. Leerkrachten denken dan ook dat de ideale verhouding tussen binnen en buiten les 75 procent binnen en 25 procent buiten zou zijn.

Buitenles goed voor de ontwikkeling
In het klaslokaal hebben kinderen nauwelijks toegang tot frisse buitenlucht en natuurlijk daglicht. Alleen al blootstelling aan natuurlijk daglicht kan een positief effect hebben op het leervermogen van kinderen. Blootstelling aan zonlicht is verantwoordelijk voor onder meer de aanmaak van vitamine D en serotonine. Buitenlessen kunnen dus ook bijdragen aan minder vermoeidheid en een betere stemming.
Een buitenles biedt ruimte voor uitdagend onderwijs. Dit zijn lessen waar leerlingen zelf dingen uitzoeken, samenwerken en hun lichaam en zintuigen gebruiken tijdens het leren. Bewegen tijdens het leren is niet alleen goed voor de lichamelijke gezondheid van kinderen, maar heeft ook positieve effecten op cognitieve processen.

Buitenlesbundel
Jantje Beton en IVN zien dat leerkrachten knelpunten ervaren bij het geven van buitenlessen, waardoor zij minder naar buiten gaan dan ze zouden willen. Een van de redenen waarom er nog weinig buiten les wordt gegeven, is het gebrek aan buitenlesmateriaal. Daarom hebben Jantje Beton en IVN samen met leerkrachten een Buitenlesbundel ontwikkeld, vol uitgewerkte lessen en lesideeën om leerkrachten te inspireren. Bij aanmelding is de Buitenlesbundel gratis.

Downloads en links
Gepubliceerd op: 7 april 2017

Doelgroep(en)

Primair onderwijs

 

CAO PO 2016-2017 (editie vanaf 1 januari 2017)